Utazás és közlekedés helyben

UTAZÁS ÉS KÖZLEKEDÉS HELYBEN

Az előző oldalakon már nyílvánvalóvá vált, hogy Toszkánában feltétlenül az autós barangolás híve vagyok… vagy motoros, esetleg kerékpáros (csak a legedzettebbeknek!), de mindenképpen valami olyan eszköz, amit mi irányítunk. Hisz Toszkánában el kell egy kicsit veszni ahhoz, hogy igazán fel  tudjuk fedezni. Bolyongani kell a völgyek-dombok, az apró, középkori falvak között. Ez pedig tömegközlekedéssel gyakorlatilag lehetetlen.

AUTÓBÉRLÉS

Mint minden reptéren, a pisain is lehet autót bérelni: https://www.pisa-airport.com/it/i-passeggeri/trasporti/autonoleggi.html. A szomszédos (500 m) Rent a car terminálon minden nagy, nemzetközi – és sok kisebb, kevésbé ismert – ügynökség képviselete megtalálható, gyalogosan 5 perc, de ingyenes shuttle busz is jár át, amelynek a megállója rögtön a reptér kijáratánál van. Az autóbérléshez alapvetően két dologra van szükség: jogosítványra (mindenkiére, aki vezetni kívánja a kibérelt autót!!!), és bankkártyára, még akkor is, ha készpénzben fizetünk. FONTOS TUDNI, hogy az otthon eléggé népszerű Cirrus Maestro, vagy Visa Electron kártyákat nem fogadják el (és ez nem csak az autóbérlésre igaz!)… ha nem akarunk meglepetéseket, akkor egy Visa classic vagy egy MasterCard legyen nálunk! Készpénzes fizetés esetén is kell garanciát adni, ezért nélkülözhetetlen a kártya: ez azt jelenti, hogy az autó értékének megfelelően, és a választott biztosítási forma mértékében, zárolnak a számlánkon egy bizonyos összeget (ez ált. több száz Euro), amelyet visszaszolgáltatnak, amint az autót épségben visszaadtuk, és fizettünk. Azt tanácsolom: a biztosítási összegen senki ne spóroljon! A nyaralás a lazításról szól… ne azon fájjon a fejünk, hogy biztonságban van-e a bérelt autó!!!

Az elő- és utószezonban utazóknak nem fontos előzetesen lefoglalni az autót, ráérnek érkezéskor a helyszínen választani (figyelem!!!: télen 21-30-kor, nyáron 22-30-kor zárnak az ügynökségek a pisai reptéren!!!). Aki azonban a nyári főszezonban érkezik, jó, ha előre, on-line gondoskodik a bérelt autóról. Ez ma már nagyon egyszerű a nagy, nemzetközi cégek (pl. Avis, Hertz, Europcar…) magyar nyelvű honlapjain.  Jó tudni, hogy az autóbérlésben is – mint pl. a low cost légitársaságoknál – napi árpolitika van, tehát folyamatosan változnak az árak. Ha tehát nincs “kedvenc” ügynökségünk, érdemes végigszimulálni több cég több autótípusát, míg megtaláljuk a számunkra megfelelőt árban és szolgáltatásokban is. De ne csak a filléres spóroláson járjon az eszünk! Legyünk körültekintőek, főleg, ami a biztosítás kérdését illeti! Idegen országban, ismeretlen utakon fogunk vezetni (és az olaszok vezetési stílusa hírhedt!!!)… Összefoglalva néhány alapszabály: minden lehetséges sofőrt előre be kell jelenteni, a bankszámlát a garancia végett előre fel kell tölteni (egy olyan összeggel, amire aztán a nyaralás alatt nem számíthatunk!!!), gyerekülésekről és NAVIGÁTORRÓL is gondoskodjunk!

Autóbérlésben én is tudok segíteni annak, aki Cecinában, vagy közvetlen környékén foglalt szállást. Ehhez azonban először is Pisából vasúton meg kell érkezni Cecinába, ahol át lehet venni a bérelt autót. Egy helyi, cecinai vállalkozásról van szó, tehát a nevük nem ismert. A részleteket előre, velem lehet egyeztetni.

VASÚTI KÖZLEKEDÉS

A nagyobb városok közt jó a vasúti közlekedés. Így pl. könnyen eljutunk Pisából Firenzébe, vagy Luccába, ez utóbbiakból Sienába, stb… Jómagam is javaslom a vonatot igénybe venni, amikor pl. Firenzébe, vagy Rómába kirándulunk (én is ezzel járok…), mert a központi pályaudvarok mindenhol a városok szívében vannak, ahonnan már kényelmesen csak sétálni kell a nevezetességek felé. Tehát ha van is autónk, akkor is pl. Firenzébe az Etruszk Riviéra településeiről is érdemes vonattal menni. Leparkoljuk az autót a legközelebbi – pl. cecinai – állomáson, és ott vonatra szállunk (megúszva így a zűrös belvárosi autózást, és a drága parkolást). Jogos a kérdés: akkor minek az autó??? Hát pl. azért, mert a cecinai vasútállomásra valahogy el kell jutni a vidéki szállásokról, dombvidéki farmokról, lakott területen kívül eső rezidenciákról. Márpedig ezekhez már egyáltalán nincs tömegközlekedés, a taxi pedig rendkívül drága (de erről még a továbbiakban írok). Tehát mindig oda kanyarodunk vissza, hogy SZÜKSÉGES az autó! Ráadásul olyan kisebb, de csodaszép városokba, mint San Gimignano, Volterra, vagy épp Montepulciano, Pienza vasúton sem jutunk el! Egy városlátogató hosszú hétvégéhez tehát ideális, de már egyhetes nyaraláshoz kevés a vasút.

A vonatjegyeket előre is lefoglalhatjuk az olasz vasút honlapján: trenitalia.com , de csak akkor érdemes, ha van lehetőségünk kinyomtatni a jegyeket. Ellenkező esetben a vasútállomásokon nagyon egyszerűen, autómatákból (is) vásárolhatunk jegyet. Ha bizonytalanok vagyunk, első alkalommal érdemes előző nap feltérképezni a kiinduló állomást, és megvenni a jegyeket is. De hamar rájövünk majd, milyen egyszerű! Az autómatákat több nyelven is használhatjuk, készpénzzel, és kártyával is tudunk fizetni. “Legrosszabb” esetben pedig ott a jegypénztár, ahol viszont a vasutas kolléga (ezt garantálhatom!!!) szinte biztosan nem fog beszélni – érthetően – semmilyen idegen nyelven!!! FONTOS TUDNI: a megváltott jegyeket MINDEN ESETBEN felszállás előtt kezelni kell!!! Ezek a jegykezelő autómaták jól felismerhetőek, az újak zöldek, a régiek sárgák, minden peronon több is található.

Megadom néhány nagyobb város fontosabb állomásának, vagy főpályaudvarának a nevét, jól jöhet az információ az on-line foglalásnál. Róma: Termini főpályaudvar, innen gyalogosan megközelíthető a belváros, de pl. Siena felé – vagy felől – a Roma Triburtina állomás is jó, ahonnan a metró a leggyorsabb a belváros felé. Firenze: Santa Maria Novella, a hasonnevű bazilikával szemben, innen már csak kellemes, gyalogos séta a centrum. Pisa: Pisa Centrale, ahonnan a Viale Italia az Arno folyóig vezet a belváros szívébe, míg a Csodák tere kb. 30-40 perc séta. Livorno: Livorno Centrale, a tengerpart, és a belváros is gyalogos sétával elérhetőek. Siena: Siena, az állomás a belvárostól kb. 2 km, tehát jó 20 perc séta, vagy van buszjárat, amellyel 5 perc alatt elérjük a középkori városkaput, innen már érdemes gyalogolni. Lucca: Lucca állomás, amely a San Pietro városkapuhoz alig 5 perc séta, tehát nem érdemes buszra szállni. Végül egy FONTOS INFORMÁCIÓ: az Etruszk Riviéra minden településén megállnak a provinciális (provinciale) személyvonatok, de a vasútállomásokról – szinte mindenhol – csak hosszú séta árán érhető el a tengerpart!

HELYI BUSZJÁRATOK

A legtöbb városba van a Flixbus-nak járata, ez mindig egy jó választás. De pl. Pisa – Firenze és Pisa – Siena között az olasz helyközi, távolsági buszjárat is megfelel, és – tapasztalatom szerint – gyorsabb is, mint a vonat, ráadásul napi 10-12 járat is van. Ezeket a járatokat a ‘Tiemme’ nevű társaság üzemelteti, tehát az ilyen feliratú táblákat kell keresni! Firenzében a Santa Maria Novella pályaudvar mellől indulnak, Pisában szintén a pályaudvar közelében, a piazzale Carlo Alberto nevű térről, Sienában pedig a Piazza Gramsci nevű térre futnak be. Luccába ugyan gyorsabb, és olcsóbb a vonat, de a Vaibus buszjáratai is megoldás lehetnek. Ezek a Piazzale Verdi nevű térre érkeznek (p. Viareggióból, Pisából, Firenzéből), amely már a városfalon belül található, tehát kényelmesek a gyalogos sétához.

Az egész világon ismert városnéző buszjáratok, mint a City Sightseeing (és hasonlók) egyáltalán nem ideálisak a középkori városok felfedezésére. Ne feledjük, egy középkori várost mindig városfal vesz körbe, ezen belül pedig – ahogy autóval sem közlekedhetünk – a buszok sem járhatnak! Ennek persze nagyon egyszerű, gyakorlati oka van: a városfalon belül az utcák szűkek, gépjárművekkel bejárhatatlanok. Tehát el lehet őket felejteni… legfeljebb azoknak ajánlom – és csak – Firenzében és Rómában, akik már alaposan felfedezték gyalogosan a belvárost, és a külsőbb városi kerületekről is szeretnének egy általános képet kapni.

Firenzében, Pisában és Livornóban a helyi buszjáratok is igénybe vehetők, míg pl. Sienában és a kisebb városokban – San Gimignano, Volterra, Montepulciano, stb…- egyáltalán nincs rájuk szükség, ezek gyalogosan kényelmesen bejárhatók. Firenzében általában narancsárgák ezek a buszok, de az újabbak lehetnek lila és fehér színűek is, az ATAF és a LI-NEA társaság járatai ezek. A jegyvásárláshoz keressük tehát ezeket a feliratokat az újságárusoknál és a bárokban! Aki Firenzében a 3 napos Firenze Card megvásárlása mellett dönt, annak nem kell külön buszjegyeket vennie, a Card érvényes a buszjáratokra is a városon belül! A buszjegyeket felszálláskor azonnal kezelni kell, a büntetés ellenkező esetben akár 40-50 Euro is lehet (az 1,20-as jegyárral szemben)! Az ellenőrök gyakran járnak, és egyáltalán nem elnézőek a turistákkal, nem kifogás, ha valaki nem ismeri a rendszert! Kezeléstől számított 90 percig érvényes a jegy. Felszállni csak az ELSŐ- és HÁTSÓ ajtókon lehet, míg leszállni a buszokról a KÖZÉPSŐ ajtókon kell! Pisában a helyi buszok a pályaudvar mellől indulnak. A leggyakrabban igénybe vett járat a LAM Rossa, amely a Csodák terével köti össze a vasútállomást.

TAXI

A taxik itt fehér színűek. Első jótanács: kerüljük az engedély nélkülieket! Sajnos Olaszország (is) híres a feketéző taxisokról… a legegyszerűbben úgy lehet ezeket elkerülni, ha CSAK kitáblázott taxi-állomáson ülünk autóba. Persze tudom, hogy a taxi otthon sem olcsó, de itt kimondottan DRÁGA!!! Alapdíj, külön poggyászdíj, külső fuvaroknál a visszaút díja… A magas számla tehát nem azt jelenti, hogy átvertek, ezt le is ellenőrizhetjük, hisz a díjtételek ki kell legyenek írva az autóban. Csak akkor vegyük igénybe, ha tényleg elkerülhetetlen! Jobb tanáccsal nem tudok szolgálni… A taxiállomásokat megtaláljuk a kisebb településeken is mindig a vasútállomás közelében, ill. hívathatunk a szállodánkba, vagy pl. étterembe, stb…

A taxinál is drágább, de nagyon kényelmes – mondhatjuk: luxus – szolgáltatás a privát sofőrszolgálat. Előnye, hogy ezek az autók a forgalom elől elzárt területekre is bemehetnek, így pl. történelmi belvárosokban a műemlékek közvetlen közelébe viszik az utasokat. Elegáns, komfortos autókkal járnak. Azoknak ideális, akiknek nagyon rövid az idejük a nevezetességek felfedezésére. De kiváló megoldás azoknak is, akik egy-két nap bejárnák a toszkán vidéket, de nem akarnak vezetni. Nem beszélve az enogasztronómiai programokról, ahol a privát sofőrnek köszönhetően senkinek sem kell lemondani a borkóstolásról.  Nincs saját állomásuk a városokban, ez a szolgáltatás csak telefonon, vagy interneten rendelhető. Privát sofőrszolgálat megrendélésében érdeklődés: toscanautazas@icloud.com

PARKOLÁS

Akár saját, akár bérelt autóval közlekedünk Toszkánában, a parkolásnál a legalapvetőbb dolog, hogy ismerjük a színeket! A sárga felfestésű parkolóhelyek engedélyhez kötöttek (pl. mozgássérült igazolvány), a kék színűek szabadok, de fizetősek, míg a fehérek szabadok és ingyenesek (pl. foto21, ahol jobb oldalt fizetős, bal oldalt ingyenes parkolóhelyek vannak Livornóban. A kisméretű helyeket itt csak motorok foglalhatják el, ezek szinte mindenhol ingyenesen parkolnak…). Az utóbbi években egyre több helyen festenek fel rózsaszín parkolóhelyeket a várandós- és újdonsült kismamák számára, természetesen ezeket is tiszteletben kell tartani, még ha ellenőrizhetetlenek is… A szabályok megsértése esetén, parkolójegy hiányában, vagy lejárt parkolójegyért természetesen súlyos bűntetésekkel számolhatunk, a nagyvárosokban pedig el is szállítják az autókat. Az Olaszország szerte “begyűjtött” – és helyben be nem fizetett – bűntetések ma már bárhol utolérik az autótulajdonosokat. Az olasz rendőrség és közterület felügyelet nevében magyarországi behajtó ügynökségek küldik ki néhány héten belül a magyarra lefordított behajtólevelet, amely elmagyarázza, hogyan lehet on-line téríteni a tartozást. Jobb és olcsóbb (!!) tehát ezt nem megvárni, és még helyben, postán befizetni a bűntetést!

Mindenekelőtt arra kell nagy figyelmet fordítani, hogy még a parkolás kedvéért SE hajtsunk be zárt övezetbe. Minden fontos toszkán városban van ilyen, ált. a történelmi belváros, ezeknek a rövidítése ZTL (‘zona a traffico limitato’-foto22). Hiába látunk másokat behajtani, azoknak engedélyük van, tehát ne kövessük őket még akkor sem, ha a közúti táblák parkolókat jeleznek arra! A Ztl övezetek mindenhol be is vannak kamerázva (foto23), ezekbe a behajtás nagyon magas bűntetéseket von maga után!

Sajnos a fehér színű helyeken sem lehet csak amolyan egyszerűen leparkolni… Az ingyenesség gyakran lehet engedélyhez – pl. helyi lakosok – és időhöz kötött is (pl. 1-2 órára, vagy 15-30 percre…). A közterületen leparkolt autók közelében tehát mindig meg kell keresni és érteni (!!!) a parkolás feltételeit tartalmazó táblákat. Ez utóbbi persze nem túl egyszerű, hisz a legtöbb helyen csak olaszul írták a táblákra az információkat… Könnyebb a turista dolga, ha ábrákat, szimbólumokat talál a táblán, a leggyakoribb ezek közül a parkoló lemez (fotó24). Ezen a leparkolás idejét kell bejelölni, és a műszerfalra kitenni, a parkolóőr ellenőrzéskor innentől számolja a megengedett fél-, vagy 1 órát. Ilyen parkolólemezt az autópályák mentén a benzinkutak, Autogrillek is árulnak- érdemes beszerezni egyet! Akinek mégsincs ilyen, az felírhatja egy darad papírra is az érkezési időt. A parkolólemez használatára a P tábla figyelmeztet: az időkorlát mindig mellé van írva (foto25). A legtöbb bűntetést a magyar vendégeim azért szerzik be, mert nem olvassák el a parkolási szabályokra vonatkozó táblát a fehér helyeknél. Sok városban (Livorno, Pisa, Siena…) az ingyenes fehér helyeket csak a helyi lakosok vehetik igénybe, erre is mindig felhívják a táblák a figyelmet az olasz ‘residenti’ szóval, erre különösen figyelni kell!!

A kék helyek fizetősek, és – őszintén szólva – a turistáknak leginkább ezek jutnak… A fizetési kötelezettséget persze tábla is jelzi, vagy az autómata (foto26), vagy a parkolóőr jelével. Az autómaták nagyjából ugyanolyan típusúak, mint Magyarországon, és Európában máshol. A parkolást jelző táblák részletezik a parkolási díjakat és a fizetésköteles időzónákat is (foto27). Ez utóbbira szintén érdemes odafigyelni, mert pl. szieszta időben sok helyen nem kell fizetni. Erre – jobb esetben – az autómata már előre van programozva, tehát ha a tartózkodás idejébe beleesik a szieszta idő is, ezt nem számolja. A legegyszerűbb mindenképp nem közterületen, hanem parkolóházakban, és kijelölt parkolókban (foto28) megállni, ezeknél a táblák értelmezése teljesen egyértelmű, és nem követhetünk el hibákat. Persze tudom, az olaszokat nehéz felülmúlni a parkolási szabályok megsértésében, de ne gondoljuk, hogy ez azért van, mert nem bűntetnek!!!

Konkrét javaslatokat parkolásra a toszkán városokban a Programajánlatokban adok, az egyes városok tourjainál. Ezeket természetesen azok is használhatják, akik nem velem, hanem önállóan keresik fel a helyszíneket.

UTAZÁSI KÖLTSÉGEK

Olaszországban, így ezen belül Toszkánában is az utazások jelentős költségét az autópályadíjak alkotják. Ezek persze megkerülhetők, főleg egy navigátor segítségével, ha utazási opcióként kizárjuk a fizetős utakat. Az Utazás autóval oldalon, a közlekedési tábláknál már írtam, hogy a táblák színe jelzi az utak besorolását: zöld az autópályák és kék a nem fizetős utak táblájának a színe. A sárga táblák ideiglenes utakat jelölnek (pl. útépítés miatt). Településen belül az egyes utakat, utcákat fehér táblák jelölik, a műemlékeket pedig barnák (ez utóbbiak azonban nem törvényszerűek…). Navigátor nélkül azonban nem ajánlom az alsóbbrendű utakra keveredni, mert nagyon elveszhetünk – hacsak nem ez a célunk!!! -, és egy rövid, egyhetes nyaralás esetén ez komoly időveszteséggel jár! Főleg a hosszabb távolságokra érdemes az autópályákat igénybe venni. A költségeket akár már otthon, előre meg lehet tervezni a költségszámlálóval az olasz autópályák honlapján, amely angolul is használható, és ahol először ki kell választani az autótípust, és a kiindulás és érkezés helyét : http://www.autostrade.it/autostrade_en-gis/percorso.do

A benzin szintén nem olcsó Olaszországban… Ide- és hazautazáskor érdemes tehát úgy gazdálkodni, hogy Magyarországon és Szlovéniában tankoljunk többet. A nyaralás ideje alatt azonban elkerülhetetlen a tankolás az olasz utakon. Általános szabály, hogy az autópályák, autóutak drágábbak, mint az alsóbbrendű utak-, és a települések benzinkútjai. Akinek még azzal is van ideje és kedve foglalkozni, hogy előre megtervezze a tankolási költségeket, az érdemben használhatja ezt az internetes oldalt: https://www.prezzibenzina.it