Előre szólok: csak „kocakerékpáros” vagyok, ami azt jelenti, hogy női biciklivel, gyereküléssel, és max. az otthon és a tengerpart, ill. az óvoda, vagy a belváros között. De szerencsére van a családban profi kerékpáros, akit megkértem, hogy rögtön írjon a vendégkönyvbe néhány jótanácsot, indikációt, ötletet a hozzá hasonlóknak. Azért én is összefoglalom, amit a témáról tudok, ill. letöltésre ajánlok térképeket (ezekről bővebben előrébb…). Nem kétség– és ez talán közismert otthon is– , hogy Toscana a kerékpárosok Paradicsoma (is). Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy keresztbe-kasul van szőve kerékpárutakkal, sőt. Ezen a területen egyáltalán nem tartanak sokkal előrébb, mint számos magyar település. Alapvetően nem is az történik, mint pl. Hollandiában, hogy mindenkinek a kerékpár az elsőszámú közlekedési eszköze, az olaszok szeretnek autózni. Persze a legtöbb tengerparti településen a főbb útvonalak mentén kerékpársáv is húzódik, de ez már egyáltalán nem igaz pl. a településeket összekötő utakra. Egy szó, mint száz, hogy összefüggő kerékpárúthálózat lenne a toszkán riviérán, ezt egyáltalán nem lehet állítani.
Cecinában pl. a belváros szívéből kerékpárút is húzódik a tengerparti sétányra vezető, fenyőkkel övezett– amúgy gyönyörű– út mentén. Vagy van egy másik sétány– amely amúgy nem lenne kerékpárút, de erre is használják– a Cecina folyó mentén a tengeri torkolatig, ahonnan azután továbbhalad, már mint igazi kerékpárút a városszéli Le Gorette strandjai felé, onnan pedig egészen Vadáig, de ez egészen új építés, és őszintén szólva, nem is vagyok biztos benne, hogy már teljesen kész. Ez utóbbi ráadásul teljesen árnyékmentes, tehát inkább ősztől tavaszig élvezhető. Ilyen, darabokban kész szakaszok vannak aztán ha továbbhaladunk Észak, tehát Livorno felé is, de Dél, Piombino felé is. Arra azért számítsunk, hogy sok helyen– ha a riviérán akarunk végigkerekezni– az autókkal kell megosztoznunk az aszfaltúton. Egyszer talán majd végig, folyamatosan kész lesz (?)
Utóbbit leszámítva egyáltalán nem jellemzőek a kerékpárutak, nyáron viszont félelmetes kerékpáros-, robogós- és autós forgalom van, ezért nagyon óvatosnak kell lenni, főleg, ha gyerekek is vannak velünk. Jó ötlet viszont– a helyiektől elleshetjük– hogy ha egy-két órácskát a hűvösben akarunk biciklizni, és a gyerekeket is biztonságban akarjuk tudni, akkor vigyük le a bicikliket a Pineta bejáratáig, és onnan induljunk neki. Ilyen kellemes árnyékot nyújtó fenyőerdős sétány az Etruszk Riviéra minden településén van a tengerpart mentén, sőt, sokszor még több települést is összeköt. Ideális hely egy kis családi kerekezésre.
Amikor tehát azt állítom, hogy Toszkána a kerékpárosok Paradicsoma, akkor nyílván valami mást értek ezalatt. Mégpedig azt, hogy a domborzati viszonyok olyanok ezen a vidéken, amelyek komoly edzettséget, professzionalizmust, akaraterőt, kitartást igényelnek az országúti kerékpárosoktól. A vidéken nagyon népszerű a kerékpár, úgy mint sportág, és nem, mint hasznos közlekedési eszköz. Szinte minden településnek van saját egyesülete, amelyek időről-időre kinevelnek világhírű versenyzőket. Elég csak az utóbbi évek egyik sztárját, Paolo Bettini-t említenem, aki a Cecina és Bibbona közötti aprócska településen, La Californiában született, és itt is él (már amikor éppen ráér két verseny között). A helyi egyesület az utóbbi években a kerékpáros turizmus egyik zarándokhelyévé vált. De toszkán pl. Cipollini is, aki néhány évvel ezelőtt volt a világ élvonalában; ő már jobban ráér a vidéken kerékpározgatni, nem is olyan nehéz összefutni vele. De pontosan a domborzati viszonyoknak köszönhetően Olaszország– és a külföld– számos más profi kerékpáros egyesülete is rendszeresen hozza ide a versenyzőit edzeni.
Egész évben rendszeresek a versenyek, ezek miatt sokszor szakaszosan le is zárják az országutakat– az autósok bosszúságára. A Giro d’Italia is rendszeresen szervez versenyszakaszokat Toscana különböző tájain, ezekről a jövőben minden évben jó korán beszámolok majd, hisz sokan szeretnének élőben is követni egy versenyt. Mondanom sem kell, hogy minden településen van legalább egy– professzionális– kerékpáros bolt, ahol szerelést, javítást is vállalnak. És bár az országúti kerékpározás a népszerűbb a vidéken, azért a legtöbb kerékpáros egyesületnél a mountain bike szerelmeseinek is tudnak ajánlani jól bevált útvonalakat.
Én a következőkben ajánlok néhány országúti túrát, amelyek– nyugodtan mondhatom– hosszú évtizedek jól kipróbált és kedvelt útvonalai. A térképek letölthetők, a legfontosabb technikai adatok magukon a térképeken is olvashatók. Senkit ne zavarjon össze, hogy a kiindulási pont minden esetben a La Casetta– Vallegaia üdülőfalu– a miénk– , mivel körutakról van szó, a túra bármely másik pontján megkezdhető, attól függ, a szállásunkhoz mi van a legközelebb. Én csak néhány turisztikai információt fűzök azokhoz a településekhez, amelyek a honlap más menüpontjaiban bővebben nem találhatók meg, de érdekesek lehetnek. Hangsúlyozom, nem arról van szó, hogy adott túrában ott tartsunk szünetet, ahol éppen én írok valamit; azt mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy hol és mikor pihen meg, én csak ötletet adok a pihenés hasznos eltöltésére.
Táv: 58 km Települések: lásd a Part mentén és a Dombok között c. oldalakat |
|
Táv: 83 km Települések:
|
|
Táv: 18 km Települések: lásd a Part mentén és a Dombok között c. oldalakat |
|
Táv: 36,5 km Települések: lásd a Part mentén és a Dombok között című oldalakat |
|
Táv: 32,5 km Települések: lásd a Part mentén és a Dombok között című oldalakat |
|
Táv: 75 km Települések: lásd a Part mentén és a Dombok között c. oldalaka
|
|
Táv: 77 km Települések: lásd a Part mentén és a Dombok között c. oldalakat |
|
Táv: 95 km Települések: lásd a Part mentén és a Dombok között c. oldalakat
|
*****
Táv: 88 km
Települések: lásd a Part mentén és a Dombok között c. oldalakat
|
|
Táv: 75 km Települések: lásd a Part mentén és a Dombok között c. oldalakat |
|
Táv: 61 km Települések: Volterra, Roncolla, San Gimignano (világörökség): szerkesztés alatt egy bőséges ismertető az etruszk kultúra e gyöngyszemeiről a Kedvencek oldalon |
|
Táv: 94 km Települések: lásd a Dombok között c. oldalt
|
|
Táv: 45 km Települések: lásd a Dombok között c. oldalt és a TÉRKÉP 12-t |
|
Táv: 46,5 km Települések: lásd a dombok között c. oldalt
|
|
Táv: 86 km Települések: lásd a dombok között c. oldalt
|
|
Táv: 45 km Települések: lásd a dombok között c. oldalt
|
|
Táv: 75 km Települések: lásd a Part mentén és a Dombok között c. oldalakat |