Évekkel ezelőtt, amikor a Wizzair megszűntette, a Ryanair elindított egy Budapest – Pisa járatot. Ők sem sokkal okosabban szervezték meg a repülési napokat, mint a Wizzair, a Ryanairrel hétfőn és pénteken utazhatunk, egész évben.  LEGFRISSEBB INFORMÁCIÓ: BESZÚRTAK EGY HARMADIK REPÜLÉSI NAPOT IS A HÉTRE, EGYENLŐRE ÁPRILIS, MÁJUS HÓNAPOKBAN: SZERDA!!! Az üzenet tehát nekik szól: gondolják át még egyszer; sokkal többen választanák a repülőt, ha szombat lenne az egyik repülési nap. (Sosem fogom megunni az ismételgetést….) Aki hozzánk jön, a riviérára, semmiképp sem javaslom a hétfői napot. A péntekkel az alternatív javaslatom az első éjszakára a nagyon szép pisai BB szállásom, és szombaton elfoglalható a tengerparti apartman, villa, stb… Minden hivatalos cáfolás ellenére az én tapasztalatom, hogy a jegyárak egyáltalán nem attól függnek, hogy mikor foglal valaki (legalábbis nem CSAK attól). Ismét végignéztem egy egész évre előre az árakat, és a diagramokból egyértelműen látszik: az árak egyenesen arányosan nőnek a foglaltsággal. Minél kevesebb szabad hely van már egy útra, annál drágább a jegy, függetlenül attól, hogy júliusról, vagy októberről beszélünk. Tehát lehet nagyon jó áron is találni a nyári szezonban, míg pl. – meglepetésre – az október igen telített…

Elsősorban az őszi-, téli-, tavaszi hónapok a városlátogató utazások ideális időszaka. Nem csak azért, mert ilyenkor nincs nagy meleg, de nincsenek heti turnusok, kötelező érkezési-, elutazási napok sem. A szállásaim között idén már számtalan jó kis B&B ajánlatot is talál mindenki a kedvére, amelyek napi foglalásúak, de sokszor az apartmanos szállásoknál is eltekintenek ilyenkor a heti turnusoktól. Aki tehát családdal jönne néhány napra, kérjen bátran apartmanra is ajánlatot tőlem, még ha a szállás oldalán heti turnust jelzek is, hisz ez leginkább főszezonra vonatkozik. A városlátogató, néhány éjszakás utazók kedvéért gazdagítom a városi szállásaim körét is: Pisa, Cecina, és főleg Firenze is gazdagon megtalálható már az ajánlataimban.

Pisa, az érkezés helyszíne kétség kívül az Etruszk Riviérához legközelebb eső – már-már tengerparti –, repülőtérrel rendelkező város. Innen pl. Livorno 10 perc, de Piombino is max. 1 óra autóval. Pisa repülőtere pici, jól érthető, könnyű eligazodni. Rögtön a kijáratnál megtaláljuk a vasútállomást is, ahonnan néhány perc alatt bevonatozhatunk Pisa központi pályaudvarára, és átszállással, vagy sokszor anélkül tovább a Riviéra irányába. A vasúti tudnivalókat kicsit előrébb, a vonat címszó alatt foglalom össze.

Autóbérlés

Mint minden reptéren, Pisában is lehet autót bérelni, megtalálható itt is minden ismertebb márka. Ehhez természetesen mindig szükség van jogosítványra (?), és bankkártyára, még akkor is, ha készpénzben fizetünk. Itt említem meg – ez leginkább személyes tapasztalat – hogy az otthon oly népszerű Cirrus Maestro, vagy Visa Electron kártyákkal itt nem sokra megyünk (és ez nem csak az autóbérlésre igaz!), ha nem akarunk meglepetéseket, akkor legalább egy Visa vagy egy MasterCard legyen nálunk. A kártya azért kell az autóbérléshez, mert garanciát mindenképp kérnek a cégek, amit aztán felszabadítanak, amint az autót épségben visszaadtuk, és fizettünk. Jó tudni, hogy egy-két nagyobb cégnek magyar honlapja is van, és ezeken kényelmesen, magyar nyelven be tudunk foglalni autót a világ bármely részére, így Toszkánába is. Minimális árkülönbözet van a kártyánkról előre levont összeg és a helyszínen fizetendő pótlék között, ha nem tévedek ez minden ország különböző ÁFÁja miatt van.

Malév

A friss hírek, hogy egyenlőre nincsenek hírek… A tragikus tényt mindenki ismeri, nem kívánom (itt) kommentálni. Jelen pillanatban az egyetlen – valószínű – következménye a csődnek, hogy érdemes megnyitni a Ryanair honlapját, ha repjegyet keresünk, mert amióta megszűnt a Malév, velük Budapestről számtalan olasz városba eljuthatunk. A témát folytatjuk…., remélem hamarosan egy ÚJ, MAGYAR légitársaság pisai ajánlataival!!!

Alitalia

Néhány évvel ezelőtt az Alitalia is nagyon nagy bajban volt. De nem csődölt be. Mégiscsak sikerült – egyenlőre – ráncba szedni (bár külföldi tulajdonossal)… Amióta megszületett az új Alitalia, sokat akcióznak, és én találtam már nagyon jó áron (100 Euro) Pisa-Budapestet (római átszállással). Mindig érdemes tehát az ő honlapjukat is átnézni. Nem tudom, meddig fog tartani ez az akciózó kedv (normális esetben több, mint a duplája az ár), az is lehet, hogy nyáron megemelik az árakat, aztán főszezonon kívül megint jó ajánlatokkal rukkolnak elő. Külön jó hír, hogy a folyamatos sztrájkokról – és emiatt megbízhatatlanságáról – elhíresült légitársaság ezen a téren is sokat javult. Nagy valószínűséggel a Ryanairrel nem tudják felvenni az árversenyt, így leginkább azoknak javaslom, akik nem válogathatnak, mert kötve vannak konkrét időpontokhoz. Ha pedig az átszállásos megoldás drága lenne, alternatív megoldásként Rómában is lehet autót bérelni, az út a riviéráig kb. 3 óra. De ez Cecinát jelenti, aki a délebbi vidékeken marad (Grosseto és környéke) annak szinte közelebb van Róma, mint Pisa…

Csatlakozások

Az autóbérlésről már írtam fentebb – Pisánál –, természetesen ez akkor is működhet, ha Rómába, vagy Firenzébe érkezünk repülővel. A vasút ugyanígy összeköti ezeket a helyeket, hiszen az Etruszk Riviéra települései pont ezen a Róma-Pisa-Firenze nyomvonalon találhatók.
Rómában először el kell jutnunk a Termini pályaudvarra. A repülőtérről indulnak charter buszjáratok (pl. Terravision), de vonat is; árban sem nagyon különböznek, időben sem. Talán annyi, hogy ha már vonatjegyet veszünk a Terminiig, akkor megvehetjük egyből a végső úticélunkig (pl. Cecina, San Vincenzo…), és így nem kell a központi pályaudvaron sorbaállnunk. Az autómaták is elég jól működnek, érdemes őket használni, ha ott kevesebbet kell várni.

Fenti pl. egy olyan autómata, amely miután kiadta a jegyet, rögtön le is kezelhetjük vele (CONVALIDA felirat), hiszen ezt mindig még felszállás előtt kell megtennünk.
Ha valamit nem értünk, az olaszok nagyon segítőkészek, és bár nem jellemző, hogy jól beszélnének pl. angolul, de kézzel-lábbal is elmagyarázzák, amit akarnak. Itt újra megjegyzem, amit még sokszor el fogok mondani: nem tartom jónak kizárólag a bankkártyával útnak indulni, mindig jobb, ha van nálunk készpénz. Otthon – a pénzváltóknál – amúgy is jobb áron vesszük az Eurót, mint ha itt kényszerülünk rá, hogy autómatából vegyünk fel pénzt. Márpedig fizetni a kártyával nem tudunk mindenhol, főleg ha nem min. egy Visánk, vagy MasterCardunk van.

Ha Firenzébe érkezünk repülővel, a Santa Maria Novella központi pályaudvarra kell bejutnunk, ha nincs sok csomag ajánlom a helyi buszjáratokat – Volainbus –, a jegyek nem drágák, és megvehetjük a buszon, melyek gyakran járnak. A firenzei pályaudvarról aztán már közvetlenül jutunk el bármelyik kiszemelt tengerparti településre.
Fontos: a vonatjegyet mindig felszállás előtt kezelnünk kell, ált. a peronon, vagy már a váróban találjuk a kezelőket, valahogy így néznek ki:

Budapestről vasúton – FRISS hírek!!!

Manapság aki vonattal utazik, annak már ugyanúgy érdemes körülnéznie az Interneten, mint a repülés kedvelőinek, hiszen mindenről találnak itt információt, legyen az menetrend, csatlakozások, akciók, stb… És itt kell bevallanom: nekem is van még mit tanulnom ezen a téren…. Szerintem nem sértődik meg, ha néven nevezem, az a nagyon kedves olvasóm, foglalóm, Betti, akitől a következő, kiváló lehetőséget tudtam meg (és “Betti! Még egyszer ezer köszönet!!!”): van közvetlen Bécs – Firenze, sőt a nyári szezonban Bécs – Livorno járat. Ahelyett, hogy hosszasan én elmagyaráznék mindent, a legegyszerűbb, ha a kiválóan érthető és használható MÁV honlap linkjét másolom ide: http://www.elvira.hu/utazas/olasz_roma.php

…és el sem tudom mondani, milyen boldog vagyok, hogy ilyen jó reklámot is csinálhatok a vasúttársaságunknak… (és azoknak, akik mindig a szememre vetik, hogy “persze, mert Te nem itthon élsz”, üzenem: én akkor is a jó dolgokat, pozitív változásokat, fejlődést akarom meglátni….). El sem akartam hinni, hogy van ilyen, amikor Betti szólt, hogy márpedig ők vonattal jönnek… mert így nem halálfáradtan érkeznek (hisz a vonaton alszanak), nem veszítenek el egy napot (mert éjjel utaznak), és ÍRD ÉS MONDD!!!: a saját autójukat hozzák magukkal (mert mégiscsak azzal a legjobb utazgatni egy idegen országban!!!!) Tehát a járat egyrészt kiváló megoldás azoknak, akik bármilyen okból nem akarnak repülni, és autójuk nincs, vagy nem vezetnek külföldön. Budapestről ugyanis gyerekjáték kivonatozni Bécsbe, és ezt is alaposan részletezi a fent jelölt honlap. Másrészt azok problémáját is megoldja, akik mégsem akarnak lemondani itt az autós kirándulásokról csak azért, mert nem szeretnek idegen autót bérelni, hisz ha Bécsig kiautóznak, ott még a kocsit is feltehetik a vonatra. Ez fenomenális!!! Most már senki ne merjen nekem lemondani Toszkánáról csak azért, mert nincs mivel jönni!!!!

Szándékosan nem beszélek árakról… Azt ma már mindenki tudja, hogy a vasúti közlekedés nem olcsó. De valljuk meg: nem is kell, hogy besüllyedjen az olcsó kategóriába, ha ilyen profi megoldásokkal tud szolgálni. Ha valaki a saját autóját is vonattal akarja utaztatni, ahelyett, hogy 2-3 ezer – felesleges, mert átutazó – km-rel öregítse a motorját, annak ára van. Tehát azt azért jelzem: ne az ár legyen az első szempont, amikor a vasúti lehetőségeket keressük, és alaposan átböngésszük a Netet. Legyen a kényelem, legyen az idő, legyen az autó kímélése, vagy – miért is ne?? -, legyen a gyerekek vasútmániája, ahogy ez Bettiéknél történt….

Az olasz vasutak honlapcíme www.trenitalia.it, ahol szerencsére angolul is használható a program.  Olaszországon belül is egyszerűen, gyorsan lehet vonatozni, bár Toszkánából leginkább csak a városokat ismerheti meg az, aki csak erre a közlekedési eszközre hagyatkozik ittléte során. A csodálatos dombvidéket, középkori falvakat, híres borvidékeket nem lehet elérni vasúton, és nagyon más tömegközlekedési eszközzel sem. Ha sokat kell várakozni egy csatlakozásra, arra jó felkészülni, hogy Olaszországban a pályaudvarok nem a legbiztonságosabb helyek (de hát hol azok???). Soha ne hagyjuk őrizetlenül a csomagunkat, még ha rálátunk is, kerüljük a néptelen várókat, és legyünk nagyon figyelmesek. Utazásunk utolsó szakaszán – Firenzéből az Etruszk Riviérára – már jól nézzük meg a megállóhelyek listáját, hogy érdemes-e gyorsvonatot választanunk; szinte minden kistelepülésnek van megállója, de lehet, hogy csak a személyvonatok részére.

Budapestről autóbusszal

AVolánbusznak vannak járatai Firenzébe, az utazás ebben az esetben min. 15 órás. Én – megmondom őszintén – még nem próbáltam, így sem dícsérni, sem kritizálni nem tudom.

Helyi közlekedés

Az Etruszk Riviéra nagyobb településein helyi buszjáratok is közlekednek, ill. a környező településekkel helyköziek kötik ezeket össze. Livorno és Cecina között, valamint Elbán az ATL feliratú táblákat kell keresnünk. Néhány jegyár: Livornóban 1 órás jegy – 1 Euro, napijegy – 3,50 Euro.

Cecinában, Rosignanóban az órás jegy 0,85 Euro, Elbán 0,90 Euro, míg a napijegy 3,40. Jegyet venni a jegypénztárakon kívül dohányboltokban, bárokban is lehet, ill. autómatákból, vagy felszálláskor a buszon, de így valamivel drágább. Az utóbbi esetet leszámítva mindig lyukasztanunk kell a járműveken. A helyközi járatok árai kilóméter függőek.

A Pisa környéki településeken az autóbuszmegállók rövidítése CPT (Volterra, Pontedera…). Az egy órás jegy itt is 1 Euro, a napijegy 3,05. A helyközi járatok 1 Eurónál kezdődnek 5 km-ig, majd folyamatosan nőnek a távolság függvényében. 10 kg feletti csomagokért mindenhol külön kell fizetni, 2 Euronál indulnak az árak, és a súllyal együtt növekednek.

Piombino és környéke (San Vincenzo, Campiglia Marittima, Castagneto Carducci, Suvereto) autóbuszai az ATM feliratú tábláknál állnak meg, a helyi órás jegyek itt 0,80 Euróba kerülnek – a buszon megvéve 1 Euro –, a helyköziek 10 km-ig 1 Euro, majd kilóméterarányosan nőnek.

Taxi

Persze tudom, hogy otthon sem olcsó, de itt kimondottan drága. És nemcsak nekünk magyaroknak. Sokszor hollandok, angolok is panaszkodnak (hát még a németek!). Alapdíj, külön poggyászdíj, külső fuvaroknál a visszaút díja… A magas számla tehát nem azt jelenti, hogy átvertek, ezt le is ellenőrizhetjük, hisz a díjtételek ki kell legyenek írva az autóban.

Parkolás

A színeket bizony érteni kell. A fehérrel felfestett parkolóhelyek nem fizetősek, az Etruszk Riviéra településein – ugyan nem nagy számban – de még a belvárosokban is bukkanhatunk ilyenekre. De a legtöbbször csak 1-2 órára szabadok (vagy 15 percre), az olaszok erre az esetre egy kis óra formájú műanyag lemezt tartanak az autójukban, amin bejelölik az érkezésük időpontját, így néz ki:

Akinek ilyen nincs – hisz honnan lenne? – az is megfelel, ha felírjuk egy darad papírra az érkezési időt, és jól látható helyre helyezzük az autóban (mint a parkolócédulát), erre a következő tábla figyelmeztet, mindig rá van írva, hogy mennyi időt parkolhatunk ingyenesen:

Ha sétálgatunk, nézelődünk, persze ravaszkodhatunk egy kicsit, és egy óra elteltével új papírt tehetünk ki. A kék helyek fizetősek. A parkoló autómatákat nem magyarázom különösebben, hiszen mi magyarok ebben a témában nagyon kiokosodtunk már otthon is. A Riviéra településein nem drága a parkolás, ált. van minimum díj, de lehet maximum parkolási idő is. A sárgán felfestett helyekre tilos parkolni, és ezt valóban szigorúan veszik, még szigorúbban, mint a második sorban parkolást. Persze az olaszokat igazán nehéz felülmúlni a parkolási szabályok megsértésében, de ne gondoljuk, hogy ez azért van, mert nem bűntetnek, a tételek épp ellenkezőleg, szép magasak.

A nagyvárosokban attól is tarthatunk, hogy elszállítják az autónkat, és ez a nyaralás alatt nem a legjobb élmény. Sok történelmi belvárosba nem lehet behajtani autóval – csak helyi lakosoknak külön engedéllyel –, ilyen pl. Firenze, vagy Lucca, ezt a behajtási tilalmat is természetesen mindig táblák jelzik. Műemlékek közelében mindenhol sok a fizető parkolóház, ha ez őrzött is, akkor mindenképp ajánlatos igénybe venni, de még így se hagyjunk semmit az autóban, Pisának pl. nagyon rossz híre van ilyen szempontból.